13141516171819
20212223242526
27282930

woensdag 02 juni 2010
Vreid, Slechtvalk & Kadavrik - W2 - Den Bosch - 29/04/2010

Text and pics: Vera

Vreid is het vervolg op Windir nadat zanger Terje ‘Valfar’ Bakken in 2004 op tragische wijze (vermist in een sneeuwstorm) overleed. Zij hebben inmiddels ook al vier albums waarvan ‘I Krig’ en vooral ‘Milorg’ een diepe indruk op ondergetekende maakten. Toen het nieuws verspreid werd dat Vreid een drietal shows zou doen met een speciale Windir herdenkingsshow, waarbij geoefend werd met de broer van Valfar als gastzanger, besloten we eind april dan ook naar W2 in Den Bosch te rijden.

Een nieuwe concertzaal bezoeken is altijd een avontuur. W2 is gelegen buiten het centrum van Den Bosch waar de volgende dag oranje boven is (Koninginnedag). De zaal is ruim, maar de trappen worden versierd door ergerlijke lampjes die fel in de ogen schijnen. Handig om te weten dat je een trapje kan verwachten, maar het werkt bevreemdend. Wij hebben er niet veel last van en nemen meteen plaats op de eerste rij. Erg druk wordt het vanavond niet, maar bij Vreid is de zaal toch gevuld met een harde kern fans.

Om acht uur mag het Duitse Kadavrik de aanwezigen eerst opwarmen. De mannen staan nog met de rug naar het publiek toe wanneer de intro weerklinkt, maar spoedig barsten ze los in een portie melodieuze death metal. Ook keyboards horen daarbij. De band heeft twee albums en komt in songs als ‘Thin And Frail’ en ‘Insight Down’ vrij melodieus over. Het titelnummer van het meest recente album ‘When Wine Will Turn To Blood Again’ wordt later in de set ook gespeeld en kent zelfs enkele ruwe black trekjes. Het laatste nummer is ‘The Die Is Cast’ en dat bevalt een mooie twin gitaarsolo van de jonge snaken.

Ging het concert van Kadavrik vrij ongemerkt voorbij, de Nederlanders van Slechtvalk komen beslagen ten ijs. Besmeurd met agressieve warpaint en zanger/oprichter Shamgar zelfs vervaarlijk zwaaiend met een zwaard, neemt men veertig minuten lang bezit van het podium. Voor mij is Slechtvalk een naam die me steeds geïntrigeerd heeft, maar buiten het laatste verzamelalbum ‘An Era Of Bloodshed’ ben ik geen kenner. De ruwe Viking metal gaat er goed in en de in krijgsoutfit gehulde muzikanten zetten een overtuigende show neer. De gitarist neemt ook wat cleane zanglijnen voor zijn rekening en af en toe schroomt men niet om een atmosferisch stuk te laten passeren. ‘Mortal Serenity’ en ‘Vengeance Of A Scorned King’ waren titels die we konden opvangen. Mogelijk heeft de band ook al nieuwe nummers gespeeld van het nieuwe album. Inderdaad, dit laatste nummer komt van ‘A Forlorn Throne’ dat eind mei in de winkels ligt.

Het podium wordt in gereedheid gebracht voor het Noorse Vreid en de spanning stijgt. Achter de band worden oorlogsbeelden vertoond wanneer omstreeks kwart voor tien de oorlogssirene het begin aankondigt. De dia’s tonen het Noorse verzet tijdens Wereldoorlog II, passend bij de titel ‘Milorg’ van het meest recente album. Klassieke muziek (zwaar spul à la Wagner) gaat over in de gitaarklanken van Vreid. ‘Blücher’ is het eerste nummer en meteen een schot in de roos. Wat is dit toch een voortreffelijke band. Hun concerten vorig jaar op Brutal Assault en Summer Breeze deden me echt uitkijken naar een cluboptreden van deze inventieve Noren die een soort black metal maken die toch verstaanbare, ruwe vocalen heeft en een flinke rock ’n roll injectie etaleert. Nu gitarist Stian Bakketeig toegetreden is tot de band is de binding met Windir helemaal compleet. Het wordt dan ook meebrullen met het aanstekelijke ‘Speak Goddamnit’, terwijl het lange avontuurlijke ‘I Krig’ – het titelnummer van vorig album – als volgt op de enthousiaste meute wordt losgelaten.

Het publiek juicht mee en er worden behoorlijke snelheden gehaald. Ook van een prachtige gitaarsolo kunnen we genieten tijdens dit nummer. ‘Milorg’ zelf mag ook niet ontbreken. Zalige versie! Daarna brult gitarist Sture of we klaar zijn voor wat old shit en dat betekent dat we het snelle ‘Eldast Utan A Gro’ van het eerste album ‘Kraft’ voor de kiezen krijgen. Van ‘I Krig’ volgt ook nog ‘Dei Daude Steig Avgrav’, en dan weerklinkt de sirene terug, gevolgd door ‘Alarm’. Daarna trekt de band zich even terug. Het is dan tijd voor de speciale Windir show. De band wordt daarbij vergezeld door Vegard Bakker als zanger. De stoere beer gedraagt zich nog onwennig op het podium – het is de eerste keer dat hij buiten het oefenkot treedt – maar hij brengt het er toch goed vanaf. Tot slot van deze speciale show doet Vreid nog een duik in het verleden met ‘Pitch Black’. Een unieke gelegenheid, maar eerlijk gezegd vond ik de Vreid nummers een pak beter dan de Windir special. Dat heb je natuurlijk met cult bands.

Setlist Vreid
Das Boot intro
Blücher