20212223242526
27282930

maandag 07 juni 2010
Tankard & After All - The Rock Temple - Kerkrade - 01/05/2010

Tekst: Vera
Pics: Vera & Luc

After All en Tankard: een combinatie die garant staat voor een heftig avondje thrashen. Bovendien nog in onze favoriete locatie The Rock Temple in het gezellige Kerkrade. En weg zijn wij op de dag van de arbeid om twee bands zich uit de naad te zien werken.

Ik volg After All al van in het begin. Met ‘Wonder’ vielen ze nog onder alternatieve rock met enige grunge invloeden, daarna ontwikkelden ze zich tot de Belgische thrash metal trots. Ze toerden immers al met tal van eminente bands in het genre. After All is altijd een hechte vriendenclub geweest. Het was dan ook nogal schrikken toen we vernamen dat onlangs zanger Piet Focroul en bassist Erwin Casier na jarenlang dienst uit de band stapten. Ik was benieuwd hoe After All deze verandering opgevangen heeft. Nog voor het concert vernemen we van gitarist Christophe Depree dat ook Dries van Damme verstek heeft moeten laten gaan voor een paar concerten wegens ziekte van zijn dochtertje. Dat wordt wel een heel vreemd After All concert vanavond…

Het wordt deze avond bewezen dat After All fantastische nummers schrijft die overeind blijven. De grootse gitaarsolo’s van Dries moeten we helaas missen, maar met nieuwe zanger Sammy Peleman (een hoge regionen man die gelukkig niet overdreef) en bassist Frederik Vanmassenhove (Aborted) werden we behoorlijk omver geblazen. De (kale) verschijning van zanger Sammy roept affiniteit op met Primal Fear en bijgevolg ook met Judas Priest. Het is al jaren een goed bewaard geheim dat de band tuk is op zangers met een hoog stemgeluid. Er wordt gedweept met Agent Steel, Judas Priest etc. After All zet toch een bijzonder strakke set neer waar we van genoten. Men gaat niet verder terug in de tijd dan 2005 en dat betekent dat alle nummers afkomstig zijn uit de albums ‘Cult Of Sin’, ‘This Violent Decline’ en ‘Forgotten’ uit ‘This Vermin Breed’. Het gevoel dat er een andere band op het podium stond werd overmeesterd door de herkenbaarheid van de goede composities. Als uitsmijter gooien de Belgen er nog een cover tegenaan. Dat wordt niet ‘Holy Diver’, maar ‘Breakin’ The Law’ van Judas Priest en dat is nieuwe zanger Sammy natuurlijk op het lijf geschreven.

Setlist After All:
My Own Sacrifice, Frozen Skin, Drawn, Devastation Done, Blackest Moon, Ruins Of Bones, End Of Your World, Betrayed By The Gods, Forgotten, Breaking The Law (Priest cover)

Ik vind Tankard al jaren een sympathieke band om te knuffelen. Mijn eerste interview met Gerre (2006) was bijzonder leuk en ook nu vlak voor het concert was het bierinstituut de minzaamheid zelve. Ze vertrouwden me toe dat ze twee uur voor het concert beginnen drinken, niet eerder. Vooraleer de geroutineerde Duitsers loos gaan wordt een volledige bak Jupiler ontkurkt om tijdens het concert makkelijk in de dorstige kelen gegoten te worden. Hun laatste CD heet immers ‘Thirst’ en met de nodige humor is dit vriendenstel uitgegroeid tot nationale biertank in Duitsland. Een Tankard concert is altijd veel leut met een heleboel getrek van fans die uitzinnig uit de bol gaan. Ook nu vormt dit geen uitzondering. Ik trachtte enige notities te nemen, maar meegesleept door Gerre en co (wat een fantastische gitarist is die Andy Gutjahr toch!) liet ik mijn pen al vlug twijfelend dalen om me over te geven aan een bierorgie van jewelste.

Natuurlijk loodste een fel afgeslankte Gerre ons door hemelse biergeneugten als daar zijn ‘Stay Thirsty’, ‘The Beauty & The Beast’ en ‘Sexy Feet Under’. De aftrap wordt echter gegeven door ‘The Morning After’ en ‘Zombie Attack’. Men gaat met een nummer terug naar 1990 en er komt ook een cover van Gangreen voorbij ‘Alcohol’. Een moshpit ontstaat op natuurlijke wijze, terwijl we onder het bier bedolven worden, willens nillens. Enkele dames trekken de aandacht van Gerre en worden dan ook demonstratief het podium opgetrokken om daar hun onzekere ding te doen. Het feest kent grote bijval met ‘Chemical Invasion’ en eindigt symbolisch met ‘Empty Tankard’. Na anderhalf uur is de tank leeg, maar er volgt nog een sympathieke verbroedering in de zaal, om te bewijzen dat de tank nog lang niet leeg was. Tankard… altijd feest!!! Hailz!

Geplaatst door Vera op maandag 07 juni 2010 - 23:03:27

[ ]
[ ]