maandag 12 juli 2010
JUVALIANT: Inhuman Nature

Release: 2010-06-04
Style: symphonic progressive power metal
Playing Time: 55:38
Cat. N°: LMP 1005-123

Juvaliant is een beloftevolle nieuwkomer in het simfonische, progressieve metalgenre. Daar ging een lange periode van voorbereiding aan vooraf, want gitarist Robert Schönleitner en drummer Sebastian Lanser – toen al ervaren muzikanten – werken al samen sinds 2003. Aanvankelijk maakten ze naam als Fallen Angel, maar met de evolutie van de muziek paste deze naam niet meer. Pas in 2006 ontstond een hechte band met een stabiele bezetting, de naam werd veranderd in Juvaliant (een combinatie van Juvavum – de Latijnse naam voor Salzburg – en het Engelse woord ‘valiant) en een eigen album werd als doel geplaatst.

In de Dreamsound Studios in München werd ‘Inhuman Nature’ opgenomen met producer Jan Vacik (Lanfear, Visions Of Atlantis, Serenity) achter de knoppen. Met Serenity valt Juvaliant wel enigszins te vergelijken. De muziek heeft een bombastisch aura door een veelheid aan simfonische arrangementen, maar blijft lekker heavy door het vette gitaarwerk. Toetsen hebben eerder een ondersteunende rol, maar accentueren de veelgelaagde muziek met epische grandeur. Na de simfonische intro barst ‘Heroes (We Will Be)’ los in dynamische riffs. De heldere, ietwat egale stem van Thomas Strübler verkent in dit nummer ook enige ruwere gebieden, maar alleen in deze song. Massieve koren versterken het klassieke gevoel, dat eveneens versterkt wordt door klassieke pianostukjes en eenmalig een sierlijk vioolintermezzo (‘Killing Child’). Dit laatste nummer is een knaller met fantastisch riffwerk en een kalm pianostuk met beschouwende zang. Er is weinig ruimte voor gitaarsolo’s (enkel in ‘Silent Agony’) maar dat wordt geenszins gemist. Ondanks complexe structuren blijkt het materiaal na enkele luisterbeurten toch toegankelijk. Het opus magnum van dit debuut staat helemaal aan het einde. ‘Cold Distance Of The Universe’ illustreert het talent van Juvaliant op een grootse manier. In de langere nummers komt men sowieso wat beter over, maar het simfonische intermezzo met dramatische inslag dat overgaat in een kalm stuk met piano en gevoelige zang is werkelijk prachtig! Dit album zal vooral fans van progressieve metal bevallen, want al blijft het stevig, toch zijn de structuren vrij complex. Meerdere keren beluisteren is dan ook de boodschap. Ook in de teksten kiest men niet voor irreële fantasieverhalen, maar graaft dieper in donkere thema’s als oorlog, terreur, discriminatie en pijn, evenals de wreedheid van de natuur. Dit is mooi gereflecteerd in het artwork van Felipe Machado Franco. Een knap debuut dat naar meer smaakt!

Into The Abyss (1:55)
Heroes (We Will Be) (5:50)
Doomsday Machine (4:41)