donderdag 15 juli 2010
LIFE OF AGONY: 20 Years Strong (DVD/CD)

Release: 2010-07-19
Style: alternative metal
Playing Time: 79:14 (show) + documentary

Subtitel: River Runs Red: Live in Brussels

Wie er begin april bij was, is het vast niet ontgaan: er werd gefilmd voor dvd opnamen in de uitverkochte Ancienne Belgique in Brussel toen Life Of Agony hun eerste album integraal speelde. Die show was de tweede Europese gig van de drie shows van de ’20 Years Strong’ tour. Life Of Agony ging een deal aan met I Scream Records en zo kunnen we al vrij vlug na dit echte gebeuren nagenieten in de zetel.

Het pakket bestaat uit een live cd en een live dvd. Op de dvd krijg je er nog een documentaire en een fotogalerij bij, samen meer dan 100 minuten. De show is op een integere manier in beeld gebracht, gelukkig geen flitsende beelden. Keith Caputo’s uitstraling is meestal een beetje lijzig, als van een andere wereld, maar de toeschouwers hangen aan zijn lippen. Bovendien heeft hij vandaag een erg energieke dag. En de band, bestaande uit gitarist Joey Z (in wiens Method of Groove Studio de opnamen gemixt werden), bassist Alan Robert (belangrijkste songleverancier van de band) en drummer Sal Abruscato zetten een schitterende en energieke prestatie neer. Heel het debuutalbum ‘River Runs Red’ wordt gespeeld, maar daarna nog een viertal andere nummers o.a. het onsterfelijke ‘Weeds’. Het publiek zingt elk nummer uit volle borst mee en de sfeer is ongelofelijk. Een mooie herinnering aan een gedenkwaardige avond.

Tot slot nog de historie van de band in een notendop: Life Of Agony bestaat uit vier muzikanten die het harde leven in New York maar al te goed kennen, een onuitputtelijke bron voor de intense teksten. Ze werden door Roadrunner getekend voor het debuut ‘River Runs Red’, een album dat geproduceerd werd door Josh Silver (toetsenist Type O Negative en dat is dan weer de eerste band die Roadrunner een gouden plaat opleverde). Daarna volgden nog de albums ‘Ugly’ en ‘Soul Searching Sun’. In 1999 volgt de split. In januari 2003 plant Life Of Agony een eenmalig reünieconcert in New York. Het is meteen volledig uitverkocht. Daarom volgt een tweede en vanaf dan zal de band geregeld optreden. In 2005 volgt ook nog een nieuwe plaat ‘Broken Valley’. Eind 2009 had men al een paar ‘River Runs Red’ shows in de VS gedaan en door het succes besloot men er ook enkele in Europa te geven.

This Time
Underground
River Runs Red