45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
dinsdag 24 augustus 2010
UFO - Rock Temple - Kerkrade (NL) - 23/07/2010

Als voorbereiding op hun optreden op het High Voltage Festival in Londen heeft UFO een minitournee opgezet met enkele data in Duitsland en een tussenstop in de Rock Temple op het kruispunt van Duitsland, België en Nederland. Het is dan ook verbazend dat de opkomst slechts matig kan worden genoemd. Alles heeft zijn voordeel en de beperkte opkomst voor deze toch wel legendarische rockband, maakt dan weer dat het aangenaam vertoeven is in de anders toch al gauw volgepakte zaal. Gelukkig worden de middenluidsprekers in de zaal niet gebruikt en dat resulteert in een prima sound voor Phil Mogg en de zijnen. Het opgekomen publiek ontbreekt het niet aan enthousiasme en de groep maakt er dan ook een gezellig onderonsje van waarbij ze nog maar eens hun grote klasse ten toon spreiden. UFO is de archetypische ‘classic hardrock band’ bij uitstek en met een indrukwekkend repertoire achter de hand, kan het eigenlijk nooit echt mis gaan. Vanzelfsprekend komen klassiekers als ‘Doctor Doctor’, ‘Lights Out’, ‘Too Hot To Handle’ en ‘Rock Bottom’ aan bod, maar ook nummers uit hun meest recente en schitterende cd ‘The Visitor’ worden niet vergeten. Het feit dat de groep originele drummer Andy Parker weer aan boord heeft, is een zegen. Parker zorgt voor de juiste groove en feel in de nummers en Phil Mogg heeft nog niets van zijn vocale kwaliteiten moeten prijsgeven. Showbeest Pete Way moeten we helaas missen en het is de vraag of we de man nog ooit terugzien op een podium. De tol van zijn rock’n roll leven is blijkbaar hoog, maar hij wordt waardig en vakkundig vervangen door Barry Sparks die muzikaal de leemte perfect invult. Paul Raymond kleurt als vanouds de arrangementen met zijn keyboards of ritmegitaar en blijkt perfect gelukkig te zijn met die rol. Gitarist Vinnie Moore maakt ondertussen al heel wat jaartjes deel uit van de band en heeft zich nu echt helemaal geïntegreerd in de groep. Stond zijn typisch Amerikaanse gitaarstijl in het begin nog een beetje haaks op de bluesy hardrock van UFO, dan heeft hij nu perfect zijn plaats gevonden. UFO heeft een gitarist nodig die een zekere lyriek in zijn spel weet te leggen en dat heeft Moore duidelijk begrepen. Zijn solo’s klinken geraffineerd, krachtig en hebben een mooie volle sound. En alhoewel hij ook in ‘Rock Bottom’ zijn solo heeft aangepast en dichter bij het origineel van Michael Schenker heeft gebracht, blijft hij hier toch eigenzinnig zijn eigen accenten leggen. Het blijft even wennen, maar wat hij vandaag doet past stukken beter bij het nummer dan wat ik hem jaren geleden in Helmond hoorde doen. UFO speelde ruim anderhalf uur en gaf de aanwezigen een prachtig staaltje ‘classic’ rock op het hoogste niveau. De afwezigen hadden eens te meer ongelijk.

Geschreven door Geert Ryssen

Geplaatst door Vera op dinsdag 24 augustus 2010 - 17:56:05

[ ]