ANGRA: Aqua

Release: 2010-09-24
Style: progressive power metal
Label: Steamhammer / www.spv.de / www.pettingzoo.nl
Contact:
Playing Time: 49:40

Vier jaar na het heavy album ‘Aurora Consurgens’ is er nieuw werk van de Braziliaanse band Angra, u weet wel, die band die in 2001 netjes in twee gedeeld werd na hevige twisten. Onder leiding van gitaristen Rafael Bittencourt en Kiko Loureiro bleef men onder de noemer Angra uitstekend werk leveren, terwijl de anderen zich verenigden in Sha(a)man. Sindsdien is Edu Falaschi het vocale boegbeeld van Angra. Opvallend is nu de terugkeer van drummer Ricardo Confessori – nadat hij had samengewerkt in Bittencourt Project.

De band was extra geïnspireerd en liet zich voor ‘Aqua’ inspireren door ‘The Tempest’ van William Shakespeare. Dat betekent een volgend conceptalbum in de geschiedenis van de progressieve power metal band, waarin het thema ‘water’ centraal blijkt te staan. Het verhaal gaat over een koning die strandt op een verlaten eiland met zijn dochter. Dat blijkt geen echte straf te zijn en uiteindelijk vergeeft hij de piraten op de woeste zee, nadat hij een volumineuze vloedgolf op hen afgestuurd had. Dit thema heeft een verband met de huidige toestand in de wereld, waar grote delen gecultiveerd land zuchten onder zware overstromingen. Ook thuisland Brazilië werd de laatste tijd niet gespaard.

Dit passionele verhaal heeft het vijftal tot grote daden gebracht. Algemeen bekeken is dit album een stuk kalmer dan de vorige albums; vooral het tweede deel. Daar staat tegenover dat zanger Edu Falaschi zich overtreft als zanger: in de kalme stukken beheerst hij de discipline van emoties, terwijl hij in de wervelende, harde stukken een toonbeeld van kracht blijkt. Bij de intro ‘Viderunt Te Aquae’ krijg je haast een religieus, maar ook dreigend gevoel. Klokken, een ontluisterende toespraak en serene koorzang effenen het pad voor ‘Arising Thunder’, één van de snelste en hardste songs van het album, waarin Angra excelleert in neoklassieke solo’s. In het begin lijkt elk nummer anders. In ‘Awake From Darkness’ komen de progressieve tendensen van de band immers bovendrijven, met zware riffs als herkenbare basis. Plots is er echter een kalm stuk met piano en zelfs trompetten. Een zeker Dream Theater-gevoel gaat verder in ‘Lease Of Life’, maar dan ditmaal de introverte Dream Theater. De zachte zang met piano is prachtig en deze semi-ballad heeft ook al wat avontuurlijke, afwijkende ritmes (jazzy), een ander sterk punt van Angra. Vervolgens worden harde en zachtere songs afgewisseld. Het strakke ‘The Rage Of Waters’ (met vurige gitaarsolo) en ‘Hollow’ (moderne, beenharde riffs met een dramatische achtergrond) zijn heavy; terwijl het mooie ‘Spirit Of The Air’ en ‘Monster In Her Eyes’ beschouwende composities zijn met schitterende zangpartijen. Braziliaanse ritmes en progressieve complexiteit siert ‘Weakness Of A Man’,maar met ‘Ashes’ kunnen we de ogen sluiten en genieten van een introverte epiloog met een krachtig einde. Dit is één van de beste Angra albums dat ik ooit hoorde, al is het geen spek voor de bek van Dragonforce fans (als je begrijpt wat ik bedoel). Er komt ook een speciale editie met een bonus cd extra. De nieuwe generatie vinylfreaks wordt verwend met drie bonus tracks. Aanschaffen is de boodschap!

Viderunt Te Aquae (1:00)
Arising Thunder (4:52)
Awake From Darkness (5:54)