maandag 11 oktober 2010
GHOST MACHINERY: Out For Blood

Release: 2010-08-27
Style: melodic power metal
Playing Time: 46:19
Cat. N°: LMP 1008-124 CD

In 2002 startte zanger/gitarist Pete Ahonen naast zijn hoofdband Burning Point met een nevenproject dat hij Ghost Machinery doopte. In 2004 beschreef ik daarvan het verdienstelijke debuut ‘Haunting Remains’. De band speelde een aantal shows in 2005 en 2006. Eén daarvan werd zelfs opgenomen voor een dvd, maar die is totnogtoe niet uitgekomen. In 2006 wijdde Pete eerst zijn tijd aan een nieuw Burning Point album en nam daarna toch een nieuwe demo op met Ghost Machinery.

Toen kwam een tijd van grote veranderingen in de bezetting. Buiten Pete is enkel nog drummer Jussi Ontero over (maar die speelt ook toetsen). Als tweede gitarist is Mikko Myllylä nu aangeworven als vaste kracht. Op ‘Haunting Remains’ was hij in een nummer te horen als gast en hij hielp de band ook al geruime tijd als live sessiegitarist. Nieuw op bas is Sami Nyman. En tenslotte besloot Pete zich op gitaarspelen te concentreren en op zoek te gaan naar een zanger. De keuze viel op Taage Laiho (ex-Altaria en Kilpi) en hij doet zijn taak op ‘Out For Blood’ prima. Gelukkig zit je in Finland nooit verveeld om goede muzikanten te vinden, ook al is het land meer befaamd voor andere stijlen dan traditionele, melodieuze power metal.

‘Out For Blood’ is een puik album waar weinig op aan te merken valt. Geen enkele power metal fan zal hier bedrogen uit komen. ‘Face Of Evil’ en ‘Out For Blood’ zijn twee pure heavy metal tracks met snel en goed gitaarwerk, terwijl aanstekelijke refreinen (soms met gedubbelde zang) voor een grote herkenningsfactor zorgen. Het mediumtempo ‘Guilty’ is wat scherper gezongen (met achtergrondkoortjes) en heeft een flitsende gitaarsolo van gastgitarist Olaf Lenk. ‘Blood From Stone’ heeft toetsen die me dan weer aan Toto/Foreigner of een AOR band doen denken. Dit beukt wat minder. In het midden van dit album komt Ghost Machinery verrassend, maar erg geslaagd uit de hoek. ‘The Fortuneteller’ is namelijk een zogenaamde bardensong in de trend van ‘Lady In Black’ (Uriah Heep) of Magnum. Hier bewijst zanger Taage dat ie ook hier makkelijk mee weg komt en let op de prachtige slepende gitaarsolo. Het hymneachtige ‘Lost In Time’ kan men zelfs een ballad noemen, maar wel een goeie. Deze band levert kwaliteit! Daarna wordt de snelheid terug opgevoerd in ‘Sentenced To Life (in paradise)’ en ‘Eternal Damnation’, terwijl ‘Mask Of Madness’ dan weer toetsen in de aanbieding heeft met galopritmes. Elk nummer is aangenaam luistervoer en gekenmerkt door refreinen die blijven hangen. Als toemaatje is er een coverversie van ‘Send Me An Angel’ (Blackfoot uit het ‘Siogo’ album). Spijtig dat het zolang geduurd heeft, want dit is weer vakwerk van de heer Pete Ahonen!

Face Of Evil (3:41)
Out For Blood (4:02)
Guilty (3:41)